N 49° 42.777 E 015° 29.312

Uloženo: 18/12/2007. Velikost: small. Obtížnost: 2/5. Terén: 2/5


U majáku, bez majáku … krásný podvečer u vesničky Tis …

Příjemná zastávka při cestě z chalupy, když jsme po návštěvě nedaleké větrné elektrárny ještě zamířili na krátkou procházko k místu bývalého leteckého majáku u vesničky Tis. Podvečerní počasí nám přálo a tak jsme se mohli potěšit krásným pohledem nejen na současný stožár vysílače GSM, ale i do dalekého kraje na začínající první kopce Českomoravské Vysočiny. Vlastní skrýš pro kešku je opravdu krásně propracovaná a bylo vidět, že si s úkrytem dal autor práci. Ale tak byla krabička, tady spíše lahvičky, rychle objevena a my jsme mohli spokojeně pokračovat v cestě domů.

Tato cache je součástí projektu na památku leteckých světelných majáku na trati Praha - Brno – Bratislava. Tento maják se nacházel na vrchu  U kapličky nad obcí Tis u Havlíčkova Brodu, cca na začátku tohoto století byl rozebrán do šrotu a nyní se na jeho místě nachází vysílač GSM. V roce 1930 se konala mezinárodní (evropská) porada, která se zabývala problematikou nočních letu. Mimo jiné stanovila způsob použití polohových světel u letadel a požadavky na světelné řady na nočních leteckých tratích. Asi v červnu vypsalo Ministerstvo veřejných prací veřejnou soutěž na stavbu sedmnácti stožáru pro noční navigační světla na trati Praha – Brno – Bratislava. Ocelové příhradové stožáry s betonovými základy byly vysoké 10 m, měly půdorys 1,75 x 1,75 m, na vrcholu stožáru o rozměrech 1 x 1 m byla umístěna plošina 2,5 x 2,5 m. Nabídky měly být podány do 21. července téhož roku a v polovině srpna MVP rozhodlo, že stavbu provede firma Chvála z Vršovic. Část majáků byla v tomto roce skutečně postavena, celá soustava však byla dokončena až v roce 1931. Kromě trasy mezi Prahou a Bratislavou byla stavena i druhá větev na trati do Paříže, a to mezi Prahou, Plzní a Tachovem.